Na elf jaar (11!) jaar hard werken werd op 1 november 1876 het Noordzeekanaal geopend. Ook werden er zijkanalen aangelegd/gegraven (het Noordzeekanaal is voor een deel uitgebaggerd). Voor de benaming zijn de letters A t/m K gebruikt. Behalve Zijkanaal F zijn alle kanalen nog in gebruik. Op bovenstaande foto is nog een stukje kanaal te zien: de verbinding tussen de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en het boezemgemaal Halfweg (Westpoort 6092) van het Hoogheemraadschap Rijnland. Het kanaal is bijna volledig verdwenen door de aanleg van de Amerikahaven.
In 1976 werd dit gemaal gebouwd om het oude stoomgemaal bij Halfweg te vervangen. De totale capaciteit is 33m³/s. De dieselmotoren zijn in 1997 vervangen door electromotoren. De bediening geschiedt volautomatisch op afstand.
De achterzijde van het gemaal. Het "raderwerk" is in actie. Bij het boezemgemaal is een vispassage gebouwd: vissen kunnen van zout naar zoet water (en omgekeerd) zwemmen. Hoogheemraadschap Rijnland meldt, dat er liefst 45.000 glasalen in deze omgeving zijn geteld.
Vanaf dit punt wordt het water uit de Ringvaart naar de Amerikahaven uitgeslagen.
De Amerikahaven in de verte. Deze haven heeft een aantal havenbekkens: Alaskahaven, Australiëhaven, Aziëhaven, Cacaohaven, Tasmaniëhaven, Texashaven,
De Westpoortweg passeert via twee bruggen het toevoerkanaal naar de Amerikahaven.
(Detailfoto's en overzichtfoto)
Een blik op een deel van de Amerikahaven. De haven is niet vrij toegankelijk.
Ook dit nomadendorp heeft een plaats gevonden bij het voormalige Zijkanaal F.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten